Īsumā par: Ekomarķējums Eiropā

Eiropas Savienības Ekomarķējums ir brīvprātīgs preču vai pakalpojumu sertifikācijas (licensēšanas/deklarācijas) veids, ar kura palīdzību preces ražotājs vai pakalpojuma sniedzējs standartizētā veidā informē pircējus, ka šīs preces vai pakalpojuma nelabvēlīgā ietekme uz vidi ir mazāka nekā citiem produktiem šajā produktu grupā.

Ekomarķējums ir viens no ES brīvprātīgajiem vides politikas instrumentiem ilgtspējīgai attīstībai, tas tiek piešķirs kopš 1992. gada. Sistēmas pamatā ir preventīva produktu ražošanas un pakalpojumu sniegšanas ietekmes mazināšana visos to dzīves cikla posmos. Ekomarķētus produktus iespējams atpazīt pēc Ekomarķējuma logo.

Ekomarķētiem produktiem un servisiem ir jānodrošina specifisku, identificētu mērķu sasniegšana, atkarībā no produktu grupas. Ekomarķējuma piešķiršanu vērtē neatkarīgi eksperti, produktam tiek veikts dzīvescikla novērtējums un ar Ekomarķējumu tiek garantēta patērētāju veselības aizsardzība un atbildīga ražošana, tā kā Ekomarķējums ražotājiem liek ražot preces, kas: sekmē videi nekaitīgu inovāciju un ilgtspējīgu ražošanu; ražošanas un lietošanas laikā rada mazāk atkritumu un CO2; palīdz gudrāk izmantot enerģiju, ūdeni un izejvielas; kalpo ilgāk un ir vieglāk remontējamas; ir vieglāk pārstrādājamas. Līdz ar to, iegādājoties produktu/pakalpojumu ar Ekomarķējumu, patērētājiem tiek sniegta uzticama, nemaldinoša, un zinātniski pamatota informācija par to, ka produkts ir videi draudzīgāks un produkta ietekme uz vidi ir mazāka kā citiem produktiem konkrētajā produkta grupā.

Kādiem produktiem tiek piešķirts Ekomarķējums?

Līdz šim ekoloģiskie kritēriji izskatīti attiecīgajām produktu grupām: apģērbi un tekstilizstrādājumi (apavi; tekstilizstrādājumi); iekšdarbu un āra darbu krāsas un lakas; mēbeles; smērvielas; papīra izstrādājumi (apdrukāts papīrs; iespiedpapīrs; pārveidoti papīra izstrādājumi – papīra maisiņi un papīra kancelejas preces; salvešu papīrs un salvešpapīra izstrādājumi); tīrīšanas līdzekļi (trauku mazgājamās mašīnās lietojamie mazgāšanas līdzekļi; rūpniecībā un iestādēs izmantojami trauku mazgāšanas līdzekļi, kas paredzēti trauku mazgājamām mašīnām; līdzekļi trauku mazgāšanai ar rokām; veļas mazgāšanas līdzekļi; rūpniecībā un iestādēs izmantojami veļas mazgāšanas līdzekļi; cietā seguma tīrīšanas līdzekļi; telpu uzkopšanas pakalpojumi); grīdu segumi (cietie segumi; grīdas no koka, korķa un bambusa materiāla); elektroniskās ierīces (televizori/displeji); citi mājsaimniecības priekšmeti (gultas matrači); personīgās higiēnas līdzekļi (absorbējoši higiēnas produkti; noskalojamie kosmētikas līdzekļi); tūrisma mītņu pakalpojumi; dārzkopība (augšanas substrāti, augsnes ielabotāji un mulča).

Kāpēc ir vērts izvēlēties ekomarķētus produktus?

Ekomarķējums ir garantija, ka pircējs iegādājas produktu ar zemāku ietekmi uz vidi salīdzinot ar līdzīgiem produktiem tirgū, līdz ar to tiek veikta videi draudzīga izvēle. Pērkot šos produktus pircēji var veicināt arī citu ražotāju izvēli piedāvāt ekomarķētus produktus.

Kāpēc uzņēmējiem saviem produktiem/pakalpojumiem piešķirt Ekomarķējumu?

Ražotāji vai pakalpojuma sniedzēji, kuriem piešķirts ES Ekomarķējums, to var izmantot kā atbildīgas uzņēmējdarbības atpazīstamības zīmi, līdz ar to tiek veikts ieguldījums arī uzņēmuma konkurētspējas un eksporta potenciāla celšanai, tā kā šis marķējums atpazīstams visā ES.

Ekomarķējums skaitļos

Pašlaik, 2021. gada pavasarī, 78 071 produktiem un servisiem Eiropā izsniegts Ekomarķējums. Eiropā produktu grupai “Augšanas substrāti, augsnes ielabotāji un mulča” reģistrēti 60 līdzekļi un izdotas 17 licences. Latvijā atbildīgā iestāde par ES Ekomarķējuma piešķiršanu ir Vides pārraudzības valsts birojs. Latvijā kopā sertificēti 36 produkti, tos ražo divas firmas, no kuriem daudzi produkti ir AS “Spodrība” ražoti tīrīšanas un higiēnas mazgāšanas līdzekļi.